July 11, 2012

Pismo Avde Palica, komandanta 285. lahke istocnobosanske brigade, upuceno predsjedniku Predsjednistva RBiH Aliji Izetbegovicu 26. jula 1995.



Gospodine predsjednice, oko 21 cas zavrseni su pregovori u rejonu Boksanice (Rogatica) kojem su prisustvovali general SmithTorlak Hamdija, predsjednik IO Zepa, i ratni zlocinac Ratko Mladic. Na te pregovore, kako me je obavijestio danas general Suvalic, trebao je da se donese ugovor o razmjeni “svi za sve", prihvacen i od nase strane. Tim pregovorima je trebao da prisustvuje ministar Muratovic, ali nije zbog toga sto mu nije
garantovana bezbjednost. To me je isto obavijestio general Suvalic. Na pregovorima je general Smith izjavio da nasa strana nije prihvatila ugovor o razmjeni “svi za sve” i da nasa strana trazi neke dodatne ustupke. Na mjestu pregovora Boksanica ostao je Hamdija Torlak, kome je receno da, ako smo spremni na razmjenu "svi za sve", da se u toku noci odnosno ujutro do 08:00 sati izvijesti general Smith kako bi se pravio plan helikopterske evakuacije. Predsjednice, ja Vas u ime moje brigade, koja je na ivici nervnog sloma, molim da poduzmete sve da nasa strana prihvati ugovor i da konacno i nas rijesite muka. Mi ne mozemo da vjerujemo da ovaj problem izgleda necete Vi da rijesite. Ovaj problem ako se ne rijesi u toku sutrasnjeg dana, moram se odluciti sutra navece na proboj prema Vama sa 2.000 ljudi i sa 10.000 metaka pa ko prodje, a imate sliku Srebrenice i prikupljene obavjestajne podatke da smo sa svih strana blokirani i da nam nema spasa bez obzira sto cemo krenuti u proboj. Sutra ce se zavrsiti evakuacija civila i odmah se povlaci UNPROFOR, tako da cemo vjerovatno sutra ostati prepusteni sami sebi.
Gospodine predsjednice, ja Vas molim u ime boraca koji su se zadnjih petnaest dana lavovski borili, molim Vas u ime poginulih boraca, a u mojim redovima imam sinove ili roditelje tih poginulih, molim Vas u ime evakuisanih porodica i djece koja jedva cekaju da se sretnu sa svojim ocevima koji su ostavljeni na Zepskoj planini da budu poklani ili na drugi nacin unisteni, molim Vas opet u ime mojih boraca da nam omogucite da na nekim BH ratistima branimo Bosnu, da je oslobadjamo i da ginemo kao ljudi. Nemojte dozvoliti da umiremo od gladi, od najobicnije bolesti, jer nemamo nijednog doktora, a vec ima bolesnih koji ne mogu, ako krenemo u proboj, preci na slobodnu teritoriju, te Vas molim – nemojte dozvoliti da ubijam svoje borce, jer ih ja ne mogu ostaviti zive cetnicima a ne mogu ih ni ubiti jer sam s njima ratovao tri godine, oni su tri godine branili Zepu i Bosnu i Hercegovinu i zasluzili da umru casno ili casno poginu na nekim od ratista sirom BiH. Molim Vas jos jednom, poduzmite sve sto je u Vasoj moci da se izvrsi helikopterska evakuacija vojnika i u toku noci nas izvijestite, jer me sutra u 09:00 cekaju vojnici postrojeni da ih obavijestim sta ste uradili. Poslije vecerasnjeg Vaseg odgovora u slucaju da bude negativan, vjerovatno se vise necemo cuti a isto tako necete cuti niti imati od koga saznati kako su zavrsili moji borci. Ja u svojim redovima imam jos oko dvadeset ranjenika koji nisu smjeli sjesti da se evakuisu kopnom, ostali su nadajuci se helikopterskoj evakuaciji, medju njima je i moj nacelnik staba koji je 80% invalid iz helikopterskog udesa u Zepi. Mogao je juce otici sa ranjenicima, ali nije htio ostaviti svoje saborce, htio je znati do kraja kakva ce im biti sudbina i podijeliti sa njima istu. Cekacu Vas odgovor nadajuci se da cete ovaj problem uspjesno rijesiti.
Komandant
pukovnik Avdo Palic
Razgovor: Alija Izetbegovic – Ratno predsjednistvo Zepe, 20. jula 1995.
IZETBEGOVIC: Pocnite vi govoriti.
RP ZEPA: Kakve ste aktivnosti poduzeli?
IZETBEGOVIC: Masovic Amor ce se ukljuciti, a Muratovica nema u Sarajevu, a njega znaju dobro. Rekao sam mu da zove Smitha u London (ako jos nije otisao u London), a ako ne, generala Gobillarda. To je zasad, dao sam mu uputstva da vidi gdje jos ima cetnika, jer je on predsjednik Komisije za razmjenu zarobljenika. To je zasad uradjeno, a oni ljudi koji nose municiju idu prema vama, ako mognu unici u Zepu...
RP ZEPA: Imali smo kontakt sa Mladicem telefonom preko UNPROFOR-a. Prenijeli smo mu nasu odluku i on je rekao sljedece: vec je imao kontakte sa generalima Gobillardom i Nikolajem i imat ce ponovo razgovor sa njima izmedju 10 i 11 sati. Ponudio je da evakuacija ranjenih krene, napomenuo je da mogu ici svi ranjeni bez obzira na tezinu povrede, pa cak okrznuti, daje garancije i nudi posto navodno vjeruje Muratovicu da on licno dodje u Rogaticu ili na Boksanicu da nadgleda izlazak. Sta mislite o ovome?
IZETBEGOVIC: Da probamo, ne vidim sta nam preostaje drugo. Jedno je vazno: nemojte uci ni u kakvu predaju muskaraca i oruzja, niposto! Selam! Ne prekidajte!
RP ZEPA: Mi mislimo da ostajemo pri nasoj odluci da sve ide u paketu. Mi molimo da Vi pozurite, sve do tad mi ostajemo kao i do sada, znaci: ne dolazi u obzir predaja oruzja, nas moze samo pokupiti UNPROFOR. Mislim na vojno sposobne.
IZETBEGOVIC: Dobro, ali to je sve vasa odluka. Ja cu vam pomoci sta mogu. Selam!
RP ZEPA: Selam i Vama, javite novosti!
* * * * * * *
SARAJEVO: Mladic je rekao da nece dozvoliti izlazak civila bez predaje vojnika. Je li to rekao pregovaracima juce?
RP ZEPA: Rekao je, ide ovim redoslijedom, idu prvo: ranjenici, majke sa malom djecom, starci i ostalo stanovnistvo, a rekao je da je najbolje da sa Muratovicem zavrse oko razmjene. Potrebno je odmah da Muratovic stupi u kontakt sa Mladicem kako bi to dogovorio. Da ne bismo napravili gresku, cekamo informaciju o ishodu razgovora Muratovic – Mladic pa cemo onda nastaviti dalje. Pozurite, imamo vrlo malo vremena. Shvatite, vrijeme ne radi za nas.
SARAJEVO: Mi cemo to uraditi ovdje, a dobro bi bilo ako mozete poslati u susret ljudima koji su posli s municijom nekoliko momaka, bila bi dobra stvar, onim putevima kojima se nekad islo. Recite mi, mozete li to?
RP ZEPA: Vidjet cemo i izvijestit cemo vas, a bitno je da Muratovic odmah stupi u kontakt sa Mladicem kako bi dogovorio sigurnu razmjenu 400 agresorskih vojnika za sve nase vojnosposobne. Taj princip je obecao Mladic i to je nasa jedina sansa i mi odgovor mozemo cekati do 08:00 sati.
* * * * * *
Iz razgovora generala Rasida Zorlaka i nacelnika staba 285. iblb Rame Cardakovica
ZORLAK: I ja vas selamim. Sutra je 21. jul. Cetnici nisu ostvarili plan prema kojem su bili zacrtali da osvoje Zepu, jer navodno medjunarodna zajednica im je do tog vremena dala precutno odobrenje. Svi smo uz vas i zelim vam uspjesnu odbranu. Alahimanet.
CARDAKOVIC: Hocete li nam reci sta za nas znaci 21. jul i hoce li nam od sutra imalo biti lakse?
ZORLAK: Sutra je sastanak u Zenevi Kontakt-grupe i sastanak Islamskih zemalja. Ocjenjujemo da ce to biti jedan preloman dogadjaj u odnosu svijeta prema Bosni, a posebno prema zasticenim zonama. U jednoj informaciji iz OUN-a, preko cetnickih medija govori se navodno da Karadzic moze raditi do 21. jula, a kasnije ne.
* * * * * *
Pismo komandanta ARBiH Rasima Delica Drugom i Petom korpusu, komandi 81. divizije i 285. iblb
Sluzba drzavne bezbjednosti nas je izvijestila da raspolaze provjerenim saznanjima da su predstavnici cetnicke emigracije u SAD sugerisali cetnickom rukovodstvu u BiH da nastavi sa ofanzivnim dejstvima u cilju zauzimanja “svega” sto se moze zaposjesti do 21. jula 1995. godine, apostrofirajuci pri tome "zasticene enklave” Gorazde, Zepu i Bihac. Prema cetnickoj emigraciji, ove prijedloge je “vrlo vazno” i neophodno realizirati do naznacenog vremenskog roka, jer ce se tog dana odrzati sastanak ministara spoljnih poslova Evropske zajednice sa UN predstavnicima, na kojem ce se raspravljati o “problemima u Bosni” i kojom prilikom ce se “zaracene snage u BiH” pozvati na pregovore. Saznanja koristite u cilju procjena i preduzimanja mjera iz vase nadleznosti, a informaciju koristiti izvodno u cilju tumacenja razloga ofanzivnih dejstava agresora.
Komandant
armijski general Rasim Delic

No comments:

Post a Comment